Bruno Mathsson-hallen på Kosta Art Gallery i Kosta: 26 maj – 2 oktober 2022
Internationellt eftertraktat konstnärspar från de småländska skogarna utforskar inre drömvärld
Ellen Ehk Åkesson och Markus Åkesson är konstnärsparet som lever och arbetar tillsammans i den småländska skog där de båda har sitt ursprung. Härifrån når deras konst ut över hela världen. Sedan 2021 delar paret ateljé i Kosta, vid sidan av den i Pukebergs gamla glasbruk vid hemmet utanför Nybro.
Ellen och Markus är båda uppväxta i de djupa skogarna, några mil från varandra. Skogen och dess myter och mystik kan sägas inspirera båda deras konst. Skogen är också ett tema i den gemensamma utställning som Ellen och Markus presenterar i Bruno Mathsson-hallen i Kosta, The trailing moss and mystic glow (26 maj – 2 oktober 2022).
”Titeln är lånad från en Bob Dylan-låt*, säger Markus Åkesson. ”Vi tycker att den sammanfattar glasbruket — något mystiskt som glöder mitt i skogen. Vi ser den också som en hyllning till den totala konstnärliga frihet som vi har givits — till att man på bruket så kompromisslöst vågar följa sin tradition att lyfta fram konstnärer och bjuda det gränslösa förtroendet.”
Det är första gången som resultatet av det nya samarbetet mellan konstnärsparet Ehk-Åkesson och Kosta Boda visas publikt i samlad form.
”För oss är det en spännande utställning då Ellen och Markus är viktiga i den utveckling vi arbetar med sedan ett par år tillbaka, tillsammans med Johan Röing som vi visar samtidigt”, säger Maria Lomholt, ansvarig för konstglas vid Kosta Boda. ”Både Ellen, Markus och Johan representerar både den konstnärliga framtiden och brukets stolta kreativa tradition.”
Ellen Ehk Åkesson hade, under sin uppväxt, gammelskogen utanför familjehemmets stugknut som sin lekkammare. Från barndomen är hon särskilt förhäxad av svampar — för deras övernaturliga skönhet och för deras till stora delar outforskade betydelse för livet på jorden och dess uppkomst. Svampar är också motivet för en ny serie hon visar i Kosta. Svamparna i glas kombineras bland annat av granar med stora rotsystem i brons, NightTrees, och andra skulpturer i keramik och glas där hon har arbetat med en ny teknik för att uppnå ett ”barkigt”, organiskt uttryck.
”Jag dras till att arbeta med uttryck jag inte helt kan styra”, säger Ellen. ”Jag ville skapa ett underland med förskjutna skalor — en inre plats med sådant som har påverkat mig som barn. Svampar är fantastiska. Vi vet inte så mycket om dem. Träden kommunicerar till exempel genom svampar. De har också de kemiska, schamaniska, psykedeliska egenskaper som det forskas alltmer i.”
”Vi har båda alltid varit intresserade av spiritualism”, säger Markus. ”Det mystiska och poetiska behöver inte alltid sökas på andra sidan världen utan går att finna på nära håll.”
Markus Åkesson har blivit känd internationellt främst för sitt måleri. I utställningen visar han två stora samtidigt surrealistiska och superrealistiska oljedukar**, byggda på sina egna mönsterkonstruktioner, tillsammans med glasskulpturer som han utvecklat i samarbete med blåsarna och de andra mästerhantverkarna i hyttan i Kosta. En serie urnor utan öppningar bygger på nya tillämpningar av gamla traditionella sliptekniker, med mystiska graverade tecken. Här finns också en serie ”brända” glasskulpturer som bär utställningens titel.
”Vi ser allt som en helhet och är inte nervösa för att betraktarna inte skall veta vem som har gjort vad”, säger Ellen. ”Utställningen involverar också alla hantverkarna som arbetat med verken i hyttan — människor som konstnärliga redskap. Det krävs sex personer för att göra en grupp svampar. Glaset är också som en levande organism innan det stelnar. Som konstnär är det svårt att inte bli berörd av det organiskt levande i hela processen.”
Såväl Ellen Ehk Åkesson som Markus Åkesson representeras av Berg Gallery i Stockholm och VIDA museum på Öland, Markus även av galleriet Da-End i Paris och Ellen av Galerie NeC i Paris. Båda har ställt ut med stor framgång i Sverige och internationellt och finns representerade i samlingar världen över. Markus Åkesson gjorde nyligen succé med sin utställning för Berg Gallery vid konstmässan Market i Stockholm.
Skriven av Claes Britton.
*Från låten ”Moonlight” på Bob Dylans Love and Theft från 2001.
**”Witch riding backwards on a goat” och ”The Book of Revelations”.