Hanna Hansdotters djärva Rocky Baroque-serie, här.

Jomo av Nina Christensen, här.

Kosta Boda Art Glass Monthly Story i september, Bertil Valliens Beans.

Kosta Boda Logo

Simon Klenells utställning Ad Libitum på Kosta Boda Art Gallery

19 oktober, 2024 – 30 mars, 2025 i Kosta.

2021 belönades Klenell med ett stipendium från den prestigefulla Ulrica Hydman Vallien-stiftelsen, vilket gjorde det möjligt för honom att tillämpa sin industridrivna konstnärliga metod vid Kosta glasbruk. Arbetet i fabriken visade honom att utöver glaset, utöver traditionen, så var det verkliga material han arbetade med samarbete och förtroende.

De verk som ingår i Ad Libitum är frukten av Klenells andra engagemang vid Kosta Boda och fördjupar den dialog han inledde för snart två år sedan.

Citat

“Unlike other designers, who call on skilled artisans to translate their work from the page to the hot shop more or less directly, Klenell’s scores leave spaces for improvisation, little “breathing spaces” that require the glassblower to work beyond the well-worn grooves of the known.”

Susie J. Silbert , Former Curator of Postwar and Contemporary, The Corning Museum of Glass

Verken i Ad Libitum krävde av de mästerliga glasblåsarna i Kostas Verkstad 12 att de på nytt skulle hetta upp redan färdiga komponenter över deras vanliga arbetstemperaturer, för att få dem att smälta igen, mötas, fästas, förenas, bubbla ut och på andra sätt befrias. Magin finns i objektens djärva vinklar, deras utdragna, töjda gridlinjer, deras punkterade, deformerade former. Därmed sagt: magin ligger i att bejaka risken; att vingla på eggen mot misslyckande, i övertygelse om att ett fall kommer att leda till skönhet snarare än förstörelse.

Simon Klenell, född 1985, beskriver sig själv som både formgivare och hantverkare. Hans arbetssätt är drivet av materialet, och han jobbar nästan uteslutande med glas. Simon samarbetade med Kosta Boda första gången 2009. Han har en studiebakgrund från både Riksglasskolan och Konstfack, där han studerade keramik och glas.