Utforska Kosta Bodas gåvoguide, här.

Kosta Boda Logo

Salong Betong: Ingenting är omöjligt

Intervju

22 / 03 / 07

Salong Betong har sitt ursprung i bläck, musik, skaparglädje och gemenskap. Salongen är så mycket mer än en vanlig tatueringsstudio: den är en plats för skapande och handling, som drivs av passion, nyfikenhet och en oändlig livslust. Kärleken till bläck är hjärtat i salongens verksamhet, men listan över kreativa projekt som sträcker sig bortom tatueringar är lång och blir ständigt längre. Den rymmer allt från sneakerslanseringar och modeprojekt till logotyper och affischer till musikartister. Från graffitimålningar till en egen tv-serie och sociala ungdomsprojekt.

”När Salong Betong öppnade ville vi revolutionera den svenska tatueringsscenen. Vi hade annorlunda inspirationskällor och stilinfluenser. Medan tatueringsvärlden på den här tiden framför allt präglades av färgstarka bilder, tjocka linjer, motorcyklister och rock’n’roll specialiserade vi oss på svart-grå tatueringar med text, tunna linjer och realism. Vi har kopplingar till hiphopvärlden. I stället för att fylla väggarna med dödskallar, rocknostalgi och tatueringsexempel satsade vi på avskalat, minimalistiskt och djärvt. Men framför allt har vi utöver vårt stora tatueringsintresse också många andra intressen. Mode har funnits med oss från början, liksom de grafiska konstformerna och olika sätt att utvidga oss själva i den digitala världen.”

Genom åren har Salong Betong byggt upp en imponerande uttryckskatalog, vilket har lett till mycket uppskattade designsamarbeten med Reebok, Johan Nyström, Unicef, Bea Szenfeld och Swedish Match. Och nu är samarbetet med Kosta Boda ett faktum. Fyra olika glas med djärv grafisk design har tagit form. Projektet har inspirerats av olika modesamarbeten, men influenserna har sedan tillämpats på ett nytt material: glas.

”Ju fler saker man intresserar sig för, desto intressantare blir livet. Det ger en livsglädje. Det kan handla om konst, mode, bilar, porslin. Om besticken på en restaurang är vackra känner man att någon har brytt sig om detaljerna. Det är inte varje dag man får en chans att göra någonting av sina intressen, så när den väl kommer ska man ta den. Att skapa ett glas är någonting vi har velat göra. Och vi ville verkligen göra ett Kosta Boda-glas med Salong Betong-design, inte tvärtom. Kosta Boda är ett så coolt märke. Därför ville vi att glaset liksom skulle skrika, att märket skulle täcka hela glaset. Som graffiti på ett tunnelbanetåg. Vi älskar att leka med text, bild och logotyper, och det var en ära att få experimentera med loggan för ett så etablerat märke och ha kul med den.”

Vad som kommer att hända i framtiden är det ingen som vet, men Salong Betongs kärna, liksom deras budskap, är att våga drömma stort. Alla kan åstadkomma stora saker, oavsett bakgrund eller var man kommer ifrån. Och vem vet vad som står näst på tur för Salong Betong: utformning av urbana miljöer, animation eller kreativa äventyr i metaversum? ”Virtual reality är oändligt häftigt. Man kan skapa målningar och skulpturer i 3D med neon eller eld, och sedan promenera genom det man skapat och titta på det från olika vinklar. Det bästa med att göra olika projekt är att det blir som ringar på vattnet. Vi gör någonting, som leder oss till någonting, som sedan leder oss till nästa sak.”

 

Ingenting är omöjligt.

Lansering

Kosta Boda x Salong Betong barserie lanseras den 19 april 2022. Köp glasen här eller hos Salong Betong.

Skriven av Stephanie Verstift