Lena Bergström - Konstnär
Lena Bergström inledde sin karriär som textildesigner – en bakgrund som gör sig påmind i hennes glasformgivning. Hennes starka intresse för mode, arkitektur och sin samtid är en källa ur vilka Lena hämtar inspiration. En annan är kärleken till traditionen, hantverket och inte minst till uppväxtens norrländska natur.
”Naturen har alltid varit viktig för mig”, säger Lena Bergström. ”I Norrland är det mycket himmel – grå, vit, ljust blå och långa grafiska skuggor på vintern. Men stubbar i skogen kan också vara byggnader i storstaden. Spår i snön kan vara strukturer i ett sidentyg. Naturen och det urbana, det organiska och det skarpa, det tidlösa och nuet, nerven och elegansen – kontrasterna mellan de här polerna är spänningsfält i min design.”
Lena Bergström är född och uppvuxen i Umeå, björkarnas stad, ett arv som även det har gjort avtryck i hennes design. Björk och det norrländska stålet tillhör hennes favoritmaterial vid sidan av glaset, lin och ull. Hennes första dröm var att bli arkitekt. Istället flyttade hon till Stockholm där hon gick en grundläggande konstskola och senare textillinjen på Konstfack. Som textilformgivare fick hon ett snabbt genombrott vilket ledde till att hon rekryterades som designer för Orrefors 1994.
Även som glasformgivare gjorde sig Lena Bergström snart ett namn, med 1990-talsserier som Havanna och Slitz, inspirerade av ”arkitektoniska” modeskapare som Issey Miyake och Hussein Chalayan. En annan av hennes tidiga uppmärksammade produkter var Äppelskrutten från 1995 – Lenas fräcka tolkning av Ingeborg Lundins klassiska Äpplet från 1955.
Under mer än 25 år vid Kosta Boda, och även Orrefors, har Lena Bergström skapat en lång rad älskade, bästsäljande serier – klassiker som Cyrano, Squeeze, ljuslyktan Puck, Avanti, Pastillo, Mingel, Carat, med flera.
En serie som har profilerat Lena under 2000-talet och uppmärksammats internationellt är Planets, först lanserad vid en utställning på Vessel Gallery i London 2001. Lenas planetsystem har alltsedan dess utvecklats och varierats i ett stort antal olika utformningar och färgställningar, med olika experimentella ytbehandlingar och slipningar. Planeterna har visats i olika rumsliga gestaltningar i utställningar i Sverige och internationellt och även antagit skepnaden av blommor i den nya serien Pion.
”Grundformen för planeterna är ägget – ägg som har spruckit och bildat olika intressanta nya former”, säger Lena. ”De har förändrats med tiden och min sinnesstämning. De har varit milda och färgstarka, blyga och transparanta som lövverk. De har sjunkit ned i snäckvärlden, med matta skal och blanka, metalliska innandömen. De kan varieras oändligt i formen, bli en ros, en fågel med vingar. Planets är verkligen ett samarbete mellan mig och glasblåsarna och mästersliparna. Det är en enorm hantverksskicklighet som ligger bakom.”
Lena Bergström har under sin långa framgångsrika, prisbelönta karriär iscensatt ett stort antal uppmärksammade utställningar i Sverige och internationellt. Bland hennes offentliga gestaltningsuppdrag kan nämnas utsmyckningar för svenska ambassaderna i Tokyo och Bukarest, receptionsdisken för hotell Clarion Post i Göteborg samt kristallbaren i Orrefors. Lena Bergströms glaskonst finns representerad i samlingar vid museer som Nationalmuseum i Stockholm, Röhsska museet i Göteborg, Nasjonalmuseet i Olso, Cleveland Art Museum i USA och Victoria and Albert Museum i London.
Under hösten och vintern 2021/2022 hyllar vi på Kosta Boda Lena Bergström och hennes insatser för det svenska glaset med utställningen Lena 25+ på Kosta Art Gallery i Kosta – med en retrospektiv tillbakablick kombinerad med en presentation av Lenas glasformgivning här och nu.