En jubileumsutställning i glas
Fem årtionden, fem konstnärer. Ett samarbete mellan Sollidens Slott och Orrefors Kosta Boda.
Samarbetet mellan Sollidens Slott och Orrefors Kosta Boda har sitt ursprung i succéutställningen Gatekeeper med Bertil Valliens glaskonst i slottsparken 2021. När Orrefors Kosta Boda fick förfrågan om en ny presentation var det intressant att utöver Bertil — den svenska glaskonstens nestor — även visa ett urval av andra konstnärer som tillsammans ger betraktaren en attraktiv bild av var samtida svensk glaskonst och Orrefors Kosta Boda står 2023.
Då utställningen firar jubileet av Kung Carl XVI Gustafs fem årtionden som svensk regent kändes det naturligt att välja fem konstnärer. En jubileumsutställning i glas visas till och med den 1 oktober i Engelska Parken på Sollidens Slott.
Tre av de medverkande är från början inte glaskonstnärer utan konstnärer med bakgrunder i andra material, vilka från helt olika utgångspunkter har tagit sig an glaset. Detta är en del i en intressant internationell utveckling där glaset tar allt större plats som konstnärligt material. På Venedigbiennalen och andra ledande internationella evenemang under senare år har denna trend tydligt kunnat observeras.
Av konstnärerna är Johan Röing skulptör ut i fingerspetsarna, med en otrolig intuitiv känsla för materialen.
Nedan, Ove Tomat, kärleken och döden (2023)
Citat
”Mitt verk är tredelat. Det grundar sig delvis i problemlösning för att komma upp i format som glaskonstnär. De två stora glasskulpturerna bygger på ungdomsarbeten med Platons figurer, ett antal liksidiga geometriska grundformer. Jag ville handblåsa dessa former som gammeldags fönsterglas i olika färger, vilket visade sig medföra tekniska utmaningar.
Den röda skulpturen är en så kallad ikosaeder, med tjugo trianglar, Platons grundform som representerar kärleken. Den svarta är en dodkaeder, dödens symbol, byggd med femton svarta femsidingar. Efter att ha provat olika tekniker slutade det med att vi blåste en stor boll som blev en skål som vi värmde och snurrade tills den nästan föll ihop och blev en stor rund skiva. Formerna är sedan utskurna efter noggranna beräkningar. Jag har själv matematiken med mig från studenten.
Glasskulpturerna samspelar med den två och en halv meter höga gubben i trä som jag bildhuggit med motorsågen. Jag visste från början att han skulle bli röd. Titeln kommer från en händelse vid kafferasten på Kosta, om den lokale grönsakshandlaren som körde förbi och som jag fick höra kallas för Ove Tomat. Då sade det pling i huvudet. Det är ett politiskt statement också såklart, som all min konst i dessa kulturkrigens tider, när konsten angrips från alla håll.”
Johan Röing
Ellen Ehk Åkesson kommer från keramikens värld medan Markus Åkesson är en virtuos målare.
Log for Alice/Straw for Alice (2023)
Citat
”För mig finns det något sagolikt med glaset. Med sin glittrande och transparenta karaktär skiljer det sig så från andra material som jag skapar i. Den råa och tunga känslan i keramik och brons leder till mer melankoliska berättelser medan glaset just nu lockar mig mer åt det romantiska hållet, mot lyckliga barnsagor — som is eller kristall som är möjliga att kontrollera.
Min installation består av två skulpturer. Jag började laborera med former i överdriven skala redan 2010 när jag gjorde ett större gestaltningsuppdrag, gravyrer på en stor glasfasad. Verket beskrev årstidernas växlingar ur barnets perspektiv. Det började med våren, med två meter höga vitsippor, och fortsatte med barn som håller i gigantiska fjärilar, sitter uppe på svampar, enorma snöflingor, snölyktor med mera. Jag vill bjuda in betraktaren till att se med barnets perspektiv — känslan av magi när man som barn förhäxat betraktade något.
Den stora stocken, över en meter i diameter, som jag hade turen att få i gåva, har jag fyllt med glassvampar som väller ut överallt. Jag har alltid älskat svampar och skulpterat dem i många år. Svampar är mystiska och så förknippade med sagan, en hemlighetsfull grund i vårt ekosystem. Det är tickor och olika fantasisvampar i skira färger, klara och blästrade för olika ljuseffekter.
Den andra delen är grässtrået med trädda bär, som hänger från ett träd och vajjar svagt i vinden. Här ville jag ingenting annat än att fånga känslan av solmogna bär, idéen om ett solmoget bär, i abstraherad form. Återigen vill jag locka till att se med barnets blick, leda in i sagovärlden, som Alice i underlandet eller Putte i blåbärsskogen.
Till viss del handlar båda verken även om verklighetsflykt. Sagor uppstår ur vårt behov att bearbeta och orka med verkligheten. Jag ville skapa en glittrande sagovärld för besökare att vila i en stund, nu när så mycket i världen känns så dystert.”
Ellen Ehk Åkesson
Alkemi (2023)
Citat
”I mitt måleri har jag länge arbetat med stilleben, föremål från en annan värld som jag själv har dekorerat, som krukor, lackarbeten, textila mönster. I glaset vill jag själv skapa sådana föremål. De har ingen funktion, man vet inte varför de finns där. De kommer från fantasin och det undermedvetna.
Guldet finns med hela tiden. Det är en alkemisk referens. Jag har alltid varit intresserad det alkemiska, esoteriska — någonting som skapas ur någonting annat. Kanske är det en slags fantasi om vad som skulle kunna gömma sig inuti ett slott. Det var en aspekt som fanns med i bakgrunden.
Skulpturerna på sitt podium är en typ av objekt man annars hittar i inomhusmiljöer, som landat fel i parken, ologiska, utan syfte. Kanske kan de hitta en betydelse?
För att förena det rosa med guldet är skulpturerna alla blåsta i överfångsteknik, med handslipade spår som vi sedan har förgyllt med 24 karat guld. Det är komplicerade arbeten som kräver mycket tid i hyttan, med samverkan mellan blåsare, sliperi och måleri. Sådana här pjäser är omöjliga att skapa själv. De kräver mästerblåsare, -slipare och -målare vilket har varit en del av min tanke.”
Markus Åkesson
Åsa Jungnelius är självutbildad glasblåsare men har som konstnär utmärkt sig med sina spännande föreningar av glas och andra material.
Venus skugga, Han, Mickey Mouse och The Baby (2022-2023)
Citat
”Jag visar en grupp av fristående skulpturer som tillsammans bildar ett slags `persongalleri´ där Venus skugga träder fram, ett drama med oviss utgång. Jag intresserar mig för de monumentala uttrycken och de socialt och strukturellt konstruerade rum där de tar plats. Genom objekten och materialet som värdebärande representationer för identitet och projektionsyta för det kroppsliga undersöker jag relationen mellan materia och människa och den glidande skala av positionering som ständigt omförhandlas och återskapas genom historien.
De reflekterande objekten bidrar med sin närvaro och frånvaro samtidigt. Skulpturerna reflekterar platsen runt omkring, med sin omgivande parkmiljö, besökare, trädgård och kungafamilj.
Spegeln som symbol och faktisk funktion återupprepas genom konsthistorien. Berättelser om hur Narcissus blev förälskad i sin spegelbild sätts i relation till hur livets alla skeden hänger samman — blomningen, förruttnelsen, döden, återuppståndelsen.
Gruppen är ungefär av människostorlek. De olika skulpturerna bygger på olika tekniker och tävlingar i att blåsa den största kulan, korven och andra former. Det handlar om att nå den punkt då glasmassan blir okontrollerbar. Vi bygger sedan ihop glaskropparna med metall. Det blir väldigt metalliskt, silvrigt, förkromat. Det uppstår en ambivalens som jag tycker blir intressant i denna kyliga materialitet som samtidigt blir väldigt förförisk och tredimensionell.”
Åsa Jungnelius
Alla fyra konstnärer delar passionen för glaset och engagemanget i bruket och bygden. Tillsammans med Bertil Vallien, som står för den djupa traditionen och kunskapen, representerar de en otrolig spännvidd.
Gatekeeper Blue (2023)
Citat
”Skulpturen bygger vidare på installationen jag visade i parken för två år sedan. Det är en hög laserskuren järnfigur med litet huvud som håller framför en två meter lång blå massiv glasstav framför sig med utsträckta armar — kleinblå, men litet varierad, också preussiskt blå. Jag tycker att den ger ett kraftfullt, statiskt intryck.
Staven är en symbol som jag alltid har återkommit till, som en symbol för styrka. Här blir den ljust, ljust blå, som en borrstjärna ut i rymden.
Det är svårt att bli monumental med glas. Här konkurrerar vi med en lummig, härlig park med träd från hela världen. Då krävs att man tar i lite. Jag har ofta arbetat med järn och glas i kombination. Det blir en kontrastverkan med det sköra, gnistrande mot det kompakta, ogenomträngliga. Järnet representerar den starka människan. Glaset med sin exklusivitet tillför ett magiskt element och fångar ljuset som inget annat material förmår.
Man kan se figuren som en besökare från okänd ort i universum, en del av universum. Det skall kännas som en människa som stannat där. Jag hoppas man skall relatera till den som en kompis, någon man möter. Är det en vänlig gestalt? Ja, den utstrålar kraft, stark men inte hotfull, som en skyddande, vaktande figur.”
Bertil Vallien
Citat
”Jag tycker det uppstår ren magi när glaset möter parkens grönska, det skimrar i ljuset och vi ser både glaset och växtligheten på ett nytt sätt”. Det blir sagolikt och nästan lite mystiskt. Det är en orolig tid vi lever i. Här hoppas jag att besökarna ska få en stund av ro, men även hämta kraft. Utställningen ska ge nya intryck och upplevelser som berikar.”
H.M. Konung Carl XVI Gustaf
En lockande utmaning med utställningen på Sollidens Slott är att glas till sin natur inte är monumentalt. Därför har konstnärerna valt att på olika sätt kombinera glaset med andra material. Det är viktigt att framhålla att den glaskonst som Orrefors Kosta Boda visar inte är verk endast av de enskilda konstnärerna utan av hela bruket, med mästerblåsare, sliperi och måleri. Utställningen visar inte bara var glaskonsten utan även var hantverket och traditionen står för närvarande.
Citat
”Vi vill tacka Sollidens Slott och Kungen för denna unika möjlighet att ge en samlad bild av samtida svensk glaskonst.”
Maria Lomholt, Head of Art Glass Orrefors Kosta Boda